söndag 4 juli 2010

Konsten att fixa tassbandage

Börja med att ta fram förbandsmaterial
Sedan en ren och torr tass

Eftersom jag bara vill skydda suturerna och hålla smuts borta under läckningen använder jag en ren kompress. Såret vätskar ytterst lite så det räcker.

Jag fixerar kompressen med en elastisk binda. Eventuellt bör man lägga något mellan tåna, men det behöver inte vi.

Lite "overkill" kanske, men jag fixerar den elastiska lindan med en elastisk självhäftande linda också. Denna lägger jag bara ett enkelt varv runt tassen. Det gör att bandaget sitter jättebra, och inte glider ner. Tänk på att inte dra åt de elastiska lindorna för hårt!
Och för att det inte ska fastna hår och damm i den självhäftande lindan så drar jag på lite "tubgas".

Dra upp tubgasen på tassen, tejpa fast den ganska hårt, vrid tubgasen ett par varv nere vid klorna.

Dra upp resterande tubgas över tassen och fäst den med ett varv tejp.

Så då var det färdigt, nu har du fått ett enkelt, snyggt förband som sitter kvar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

*skratt* - det där har du gjort förr! Supersnyggt :D
Hälsningar från A-L i Umeå alias "syster-yster"

Ulla sa...

Håller med om att det är en konst att lägga ett bra tassbandage.
Det där skulle du skicka in till nån hundtidning.
Kram

FamiljenNilsson sa...

Gnager han inte bort det? Våra gnager och sliter tills allt är borta, ibland hjälps de tom åt.

Annette sa...

Stackars lilla Emil i denna värme! Hoppas att det läker fint och snabbt! Syns att du kan det där med tassbandage! Ha en fin sommar!
Kramkram