onsdag 28 juli 2010

Sjuk Lisa :(


I går kväll när jag kom hem från jaktträningen med Emil så hade Markus varit och rastat Lisa. Han sa att hon knappt hade velat gå alls, hon hade varit hur seg som helst. När hon bajsat ville hon direkt hem. Vanligtvis så är det alltid fart på henne, speciellt när hon får gå ensammen. Hon var lite slö under kvällen, men inte så där i "ögonfallande". Vi diskuterade om hon kunde ha träningsvärk, för vi hade tidigare under ett par dagar varit ute i skogen med dem rätt mycket, och hon har sprungit över stock och sten i flera timmar.

I morse väckte hon mig som vanligt genom att "knorra" för att hon vill ha mat, men inte alls så i härdigt som hon brukar, hon var inte ens vid sängen och viftade med svansen i elementet som annars är brukligt. Släppte ut dem för kiss, och hon ville knappt gå. Kissade dock och ställde sig sedan och bara hängde. Vanligtvis är det full rulle in för då vankas maten. Nu fick jag gå ut och hämta henne och då gick hon in, sakta och segt, steg för steg.

Gav mat och hon bara tittade på mig, provade med varsågod och hon tittar på mig igen och får ett till varsågod. Tar några kulor. Då fattar jag att något är allvarligt fel på min stumpa. Hon brukar alltid sluka allt i matväg!

Går och väcker husse, och hon får hoppa upp i sängen för lite mys. Tar tempen, 40,6, har aldrig legat så högt.

Läser på, på nätet om pyometra, Borrelios och Ehrlichios. Tyckte symtomen tyder på någon av de senaste. Hon har blivit fästingbiten i Stockholm, och vi plockade en fästing så sent som i torsdags på henne (som sugit) (har varit behandlad med Frontline under semestern).
Ville dock inte utesluta pyometra, då hon har "åldern inne" för det, Emil har visat hennes rumpa ett visst förnyat intresse. Dock så löpte hon i mars, och det är lite för länge sedan för pyometra.

Ringde djurkliniken och vi fick givetvis komma med henne. Tempen hade stigit till 41,2 när vi var framme. Stackaren, hon var så varm. Hon kunde inte hoppa ut från bilen eller gå så Markus fick bära in henne.
Blodprov och rtg av buken. Första analys av blodproven gav inget specifikt. Rtg visade en något förstorad livmoder. Hon blev inskriven och skulle buköppnas.

Veterinären ringde för ca 1 timme sedan. Ej pyometra. Dock så hade de funnit många cystor i livmodern och på äggstockar, samt en tumör på hö äggstock. Så man tog bort hela alltet när hon nu ändå var buköppnad.

Mjälten såg påverkad ut, eventuellt på grund av febern.

Blodprov tagna för att se om det kan vara fästingburen sjukdom (allt tyder på det tycker jag). Skulle sättas in på bredspektrum med antibiotika.

Får mer provsvar och hälsotillstånd efter ronden i morgon.

Lilla hjärtat mitt....

4 kommentarer:

Ulla sa...

Usch då. Stackars Lisa. Hoppas att hon kryar på sig fort som attan.
Nospussar från oss

Anonym sa...

Men... vad händer med eran krutgumma. Hoppas att antibiotikan hittar rätt.
Styrkekarmar
Iris

Anonym sa...

Fy vad otäckt! Hur går det för henne??
//Anna-Lena, Cirrus & Mysak i Umeå

Annette sa...

Usch för sjuk stackars Lisa! Hoppas att hon repar sig snabbt!! Såg att du var nedåt landet.. tänkte nästan rigna då jag hade en höglöpande "Svea".. hjärtat ville men hjärnan sade nej!!

Håller tummarna för en frisk Lisa!!
Kram kram

PS. Skriver här ibland men det kommer inte in??! Vad gör jag för fel?